Arvo Pärt’s musical diaries as intersemiotic ideascapes in sound, word and image
Since 1974, Arvo Pärt has kept so-called musical diaries. These distinctive sketchbooks on staff paper are preserved in the archive of the Arvo Pärt Centre and reflect the composer’s creative process as well as the spiritual and artistic ideas connected to it. Over nearly half a century, hundreds of diaries have come to hold not only Pärt’s musical ideas and the genesis of specific works—from the very first sketches to the polished final text—but also a wealth of verbal material and images. Among the verbal entries are quotations from books he has read, prayers, and the composer’s own reflections on life, art, and religion; at times also comments on everyday matters (travels, meetings, etc.). The pictorial layer is made up of diagrams, drawings, calligraphy, and various graphic symbols.
In my presentation, I approach Pärt’s musical diaries primarily from the perspective of cultural semiotics: drawing on the works of Lev Vygotsky, Nikolai Zhinkin, Juri Lotman, Roman Jakobson, and others, I treat them as a reflection of the author’s artistic inner speech and meaning-making. The analysis shows that Pärt’s creative thinking involves constant shifts between sound, word, and image codes, which may be interpreted as a living process of intersemiotic translation between different sign systems. The composition of musical works is accompanied by a rich verbal autocommunication in which the theological context of Pärt’s art comes into focus, along with the deeply dialogical nature of his creative process—his communication with himself and with the Other, but also with himself as the Other. The style and thematic range of the diary entries are diverse, encompassing both Pärt’s spiritual and musical quests, yet their underlying tone has remained consistent over the decades—thus they may be regarded, in a broader sense, as drafts of the composer’s inner world. Through concrete examples in my presentation, I point out that a complex study of the music diaries is important not only for understanding the chronology of the creative process but also because they reveal the more hidden layers of meaning in Pärt’s work and reflect the maturation of both the artworks and the artist himself.
Kristina Kõrver is a researcher and archive specialist at the Arvo Pärt Centre and a doctoral student in semiotics at the University of Tartu. She graduated in musicology from the Estonian Academy of Music and Theatre and holds a master’s degree in teacher training and educational sciences from Tallinn University. She has co-curated exhibitions at the Arvo Pärt Centre and contributed to several books, including In principio. The Word in Arvo Pärt’s Music (2014) and Arvo Pärt Centre & Nieto Sobejano Arquitectos: A Common Denominator (2020). In her research, she has focused on Estonian contemporary music, in particular on Arvo Pärt’s oeuvre, manuscripts, and creative process. Recently, she published an article Composer Manuscripts and the Semiotic Study of the Creative Process: A Close Reading of Arvo Pärt’s Sieben Magnificat-Antiphonen (Methis. Studia humaniora Estonica 2025, No. 35).
***
Arvo Pärdi muusikapäevikud kui intersemiootilised mõttemaastikud helis, sõnas ja pildis
Alates 1974. aastast on Arvo Pärt pidanud nn muusikapäevikuid. Need omapärased noodipaberil visandivihikud on hoiul Arvo Pärdi keskuse arhiivis ning peegeldavad helilooja tööprotsessi ja sellega seotud vaimseid ja kunstilisi ideid. Pea poole sajandi jooksul on sadadesse päevikutesse talletunud mitte ainult Pärdi muusikalised ideed ja konkreetsete teoste loometöö alates esimestest visanditest kuni viimistletud lõpptekstini, vaid ka rikkalik verbaalne ja pildiline materjal. Sõnaliste sissekannete seas on tsitaate loetud raamatutest, palveid ning helilooja enda mõtisklusi elust, kunstist ja religioonist; aeg-ajalt ka igapäevaelu kommentaare (reisid, kohtumised jm). Pildilise tasandi moodustavad skeemid, joonistused, kalligraafia ja mitmesugused graafilised sümbolid.
Oma ettekandes lähenen Pärdi muusikapäevikuile eelkõige kultuurisemiootika vaatepunktist: toetudes Lev Võgotski, Nikolai Žinkini, Juri Lotmani, Roman Jakobsoni jt töödele, käsitlen neid autori kunstilise sisekõne ja tähendusloome peegeldusena. Analüüsist ilmneb, et Pärdi loomingulises mõtlemises toimuvad pidevad ümberlülitused heli-, sõna- ja pildikoodi vahel, mida võib tõlgendada elava intersemiootilise tõlkeprotsessina eri märgisüsteemide vahel. Heliteoste komponeerimist saadab rikkalik verbaalne autokommunikatsioon, milles selgineb Pärdi loomingu teoloogiline kontekst ning loomeprotsessi sügavalt dialoogiline olemus – tema suhtlus iseenda ja Teisega, aga ka iseendaga kui Teisega. Päevikumärkmete laad ja teemadering on mitmekesine, hõlmates nii Pärdi vaimseid kui muusikalisi otsinguid, kuid oma põhitoonilt läbi aastakümnete püsiv – nii võib neid pidada avaramas tähenduses helilooja mõttemaailma mustandeiks. Oma ettekandes osutan konkreetsete näidete kaudu, et muusikapäevikute kompleksne uurimine ei ole oluline mitte ainult loometöö kronoloogia mõistmiseks, vaid ka seetõttu, et need avavad Pärdi loomingu varjatumaid tähenduskihte ning kajastavad nii kunstiteoste kui ka kunstniku enese küpsemist.
Kristina Kõrver on Arvo Pärdi Keskuse teadur ja arhiivispetsialist ning Tartu Ülikooli semiootika doktorant. Ta on lõpetanud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia muusikateaduse erialal ning Tallinna Ülikooli magistrantuuri õpetajahariduse ja kasvatusteaduste erialal. Ta on Arvo Pärdi Keskuse püsinäituste üks kuraatoreid ning mitme publikatsiooni kaasautor ja -toimetaja, sealhulgas „In principio. The Word in Arvo Pärt’s Music“ (2014) ja „Arvo Pärt Centre & Nieto Sobejano Arquitectos: Ühine nimetaja“ (2020). Oma teadustöös on ta keskendunud eesti nüüdismuusika, eelkõige Arvo Pärdi loomingu, käsikirjade ja loomeprotsessi uurimisele. Hiljuti ilmus temalt artikkel „Loomeprotsessi semiootilisest uurimisest helilooja käsikirjade näitel. Arvo Pärdi „Sieben Magnificat-Antiphonen“ lähivaates“ (Methis. Studia humaniora Estonica 2025, nr 35).