Expressionistic Nekrolog (1960) in the Context of Arvo Pärt’s Work
Arvo Pärt’s Nekrolog (1960) is the first dodecaphonic composition in Estonian music history and among the earliest of its kind in the Soviet Union. The condemned compositional technique and the tense musical language of Nekrolog provoked a strong backlash, followed by an unofficial performance ban. As a result, the work fell into obscurity for several years. Previous discussions often focus on the negative reception of Nekrolog and on presenting Pärt as a “problematic” composer in the eyes of the authorities. While much attention has been given to the arrival of dodecaphony in Soviet music and its use in Nekrolog, the work’s significance in the context of Pärt’s artistic development has received less analysis.
Pärt’s first orchestral work, composed at age 25, marks a turning point in his output. For the first time, his music reveals a deeply philosophical and dramatic dimension that would become central to his identity as a composer. Nekrolog remains his darkest composition: its expressionist style manifests in dissonant sonorities, extreme contrasts of dynamics and timbre, and forceful sound masses. Although Nekrolog has been interpreted as a musical act of protest against the Soviet occupation, its true meaning is more personal. This presentation focuses on exploring the musical content and the emotional world surrounding the composition. Previously unexamined archival materials, placed alongside musical analysis and the cultural atmosphere of the early 1960s, shed light on Pärt’s state of mind at the time.
Maarja Tyler is a researcher and archive specialist at the Arvo Pärt Centre, and a doctoral student in musicology at the Estonian Academy of Music and Theatre. She graduated in 2006 from the Tallinn Music High School, specialising in piano, and subsequently obtained a master’s degree in musicology and interpretation pedagogy from the Estonian Academy of Music and Theatre. In 2013, she pursued further studies in piano at the Berlin University of the Arts. Tyler is the curator and author of the texts for the Arvo Pärt Centre’s permanent exhibition Tintinnabuli – A World on Music Paper (2025), and one of the editors and compilers of the book Gratefully. Heartfelt. With Love. Musical Greetings from Arvo Pärt (2025).
***
Ekspressionistlik „Nekroloog“ (1960) Arvo Pärdi loomingu kontekstis
Arvo Pärdi „Nekroloog“ (1960) on esimene dodekafooniline teos Eesti muusikaajaloos ja üks esimesi omataolisi kogu Nõukogude Liidus. Taunitud kompositsioonitehnika ja pingestatud helikeel põhjustasid tugeva vastureaktsiooni, millele järgnes mitteametlik esituskeeld. Nii vajus „Nekroloog“ mitmeks aastaks varjusurma. Senised teose käsitlused keskenduvad negatiivsele retseptsioonile ning Arvo Pärdi kui võimude jaoks „probleemse“ helilooja kujutamisele. Dodekafoonia tulekule nõukogude muusikasse ja tehnika kasutamisele „Nekroloogis“ on pühendatud küllalt palju tähelepanu, kuid vähem on analüüsitud teose tähendust ja kaalu Arvo Pärdi loomingulises arengus.
25-aastase Arvo Pärdi esimene orkestriteos tähistab murdepunkti tema loomingus – esmakordselt ilmneb muusikas Pärdile sügavalt omane filosoofiline ja dramaatiline mõõde. „Nekroloog“ on helilooja kõige süngem kompositsioon: ekspressionistlik väljenduslaad avaldub dissonantses helikeeles, äärmuslikes dünaamika- ja tämbrikontrastides ning jõulistes kõlamassiivides. Kuigi „Nekroloogi“ on tõlgendatud kui muusikalist protestiakti valitseva okupatsiooni vastu, on teose tegelik tähendus märksa isiklikum. Ettekanne keskendub muusikalise sisu ja teost ümbritseva tundemaailma avamisele. Seni käsitlemata arhiivimaterjalid koos „Nekroloogi“ muusikalise analüüsiga 1960. aastate alguse õhustiku taustal annavad aimu Arvo Pärdi tollasest vaimulaadist.
Maarja Tyler on Arvo Pärdi Keskuse teadur ja arhiivispetsialist ning muusikateaduse doktorant Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias. Ta on lõpetanud 2006. aastal klaveri eriala Tallinna Muusikakeskkoolis ning omandanud seejärel Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias magistrikraadi muusikateaduse ja interpretatsioonipedagoogika erialal. 2013. aastal täiendas ta end klaveri erialal Berliini Kunstide Ülikoolis. Tyler on Arvo Pärdi Keskuse püsinäituse „Tintinnabuli – maailm noodipaberil“ kuraator ja tekstide autor ning raamatu „Tänuga. Südamlikult. Armastusega. Muusikalised tervitused Arvo Pärdilt“ (2025) üks koostajatest ja toimetajatest.