fbpx

Teosed

Mozart-Adagio

1992 / 2005

Koosseis

viiulile, tšellole ja klaverile

Kestus

6 min

Lühitutvustus

„Mozart-Adagio” on Arvo Pärdi loomingus väga erandlik teos, kuna suurem osa selle muusikalisest materjalist on õigupoolest tsitaat. Teose aluseks on teine osa Mozarti F-duur klaverisonaadist, KV 280 (189e), mis kõlab siin tervikuna, ilma et ühtki nooti oleks muudetud. Mozarti muusikalist kõnet on Pärt omalt poolt täiendanud delikaatsete ja kohati peaaegu märkamatute kommentaaridega, lisades siin-seal üksikuid noote ning jaotades klaverisonaadi algse materjali trio kolme pilli vahel. Mozarti minoorsele ja sissepoole vaatavale adagio’le annavad just Pärdi õrnad aktsendid traagilise alatooni.

Ometi ei ole tegemist kollaaži või seadega selle tavapärases tähenduses, ega ka mitte kollaažiga Pärdilikus võtmes. Kui mõtleme tema 1960ndate aastate kollaažidele, mille läbiv idee…

„Mozart-Adagio” on Arvo Pärdi loomingus väga erandlik teos, kuna suurem osa selle muusikalisest materjalist on õigupoolest tsitaat. Teose aluseks on teine osa Mozarti F-duur klaverisonaadist, KV 280 (189e), mis kõlab siin tervikuna, ilma et ühtki nooti oleks muudetud. Mozarti muusikalist kõnet on Pärt omalt poolt täiendanud delikaatsete ja kohati peaaegu märkamatute kommentaaridega, lisades siin-seal üksikuid noote ning jaotades klaverisonaadi algse materjali trio kolme pilli vahel. Mozarti minoorsele ja sissepoole vaatavale adagio’le annavad just Pärdi õrnad aktsendid traagilise alatooni.

Ometi ei ole tegemist kollaaži või seadega selle tavapärases tähenduses, ega ka mitte kollaažiga Pärdilikus võtmes. Kui mõtleme tema 1960ndate aastate kollaažidele, mille läbiv idee on vastandamine, märksõnadeks konflikt ja kontrast, siis „Mozart-Adagio” puhul näeme, et helilooja taotlus on olnud täpselt vastupidine. Siin sulavad kahe helilooja muusikalised maailmad üheks loomulikuks tervikuks, esitades sellega interpreetidele väga peeneid stilistilisi väljakutseid.

„Mozart-Adagio” on pühendatud väljapaistva vene viiuldaja ja suurepärase Mozarti interpreedi Oleg Kagani (1946–1990) mälestusele. Helilooja sõnul oli lähedase sõbra ootamatu lahkumine suur kaotus: „Pean teda üheks parimaks Mozarti esitajaks viiuldajate seas. Nii otsustasin saata talle ühe tervituse pala näol, milles kõlaks tema armastatud Mozart.”

Nii solisti kui ka kammermuusikuna tegutsenud Kagani üheks lemmik koosluseks oli klaveritrio, kus tema ansamblipartneriteks olid legendaarsed muusikud, pianist Svjatoslav Richter ja tšellist Natalja Gutman, kes oli ka Kagani abikaasa.

„Mozart-Adagio” valmis Helsinki Festivali tellimusel ning kõlas esiettekandes 1992. aasta sügisel nimeka USA klaveritrio Kalichstein-Laredo-Robinson Trio esituses.

Esiettekanne

06.09.1992
Sibeliuse Akadeemia kontserdisaal, Helsingi, Soome

Concert: Helsingin Juhlaviikot

Joseph Kalichstein (klaver), Jamie Laredo (viiul), Sharon Robinson (tšello)

Valmimisaasta

1992

Redaktsiooni valmimisaasta

2005

Pühendus

in memoriam Oleg Kagan

Koosseis

viiulile, tšellole ja klaverile

Kestus

6 min

Kirjastaja

Universal Edition

Tähelepanu! 21.-22. mail on keskus eriürituse tõttu suletud. Vabandame!

Uudiskiri