Arvo Pärt: Ideascapes / Peter Bouteneff

1 + 1 = 1: Unity and Plurality in Theology and Tintinnabuli

The paradoxical equation, 1 + 1 = 1, has long been seen as a way to understand the thorough interdependence of the M and T voices, the two and the one, within Tintinnabuli. As we—and the composer—have grown further into the world of Tintinnabuli over the decades, the dynamics of the unity and diversity of the voices have evolved; there is more to say about their relationship. The world of theology, as articulated in the early Christian centuries and developed by modern theologians, has in its own way been grappling with the paradoxes of “the one” and “the many” in several spheres of reflection. Although his affiliation with the Orthodox Church, and the sacred texts that underlie nearly all his tintinnabuli compositions, leave no question as to his Christian identity, we are not ready to suggest that Arvo Pärt consciously drew on Christological and Trinitarian principles in conceiving and deploying the tintinnabuli method. Yet this paper will take note of overlaps between tintinnabuli and theology that might be found to be mutually informative.

 

Peter Bouteneff is professor of systematic theology at St. Vladimir’s Orthodox Theological Seminary, in New York (USA), where he also is founding director of the Institute of Sacred Arts. He co-founded the Arvo Pärt Project which has been exploring and presenting the music of Arvo Pärt since 2012. He has published numerous essays on Pärt, and is author of Arvo Pärt: Out of Silence (SVS Press, 2015) which has been translated into Estonian as well as Ukrainian. He also co-edited, with Jeffers Engelhardt and Robert Saler, Arvo Pärt: Sounding the Sacred (Fordham, 2021). He is a member of the Artistic Advisory Board of the Arvo Pärt Centre.

 

***

1 + 1 = 1: ühtsus ja mitmekesisus teoloogias ja tintinnabuli’s

Paradoksaalset võrrandit 1 + 1 = 1 on kaua nähtud kui viisi mõista tintinnabuli M- ja T-häälte tugevat vastastikust sõltuvust – kahe ja ühe kooseksisteerimist. Aja jooksul, mil nii meie kui ka helilooja ise oleme hakanud tintinnabuli maailma avaramalt nägema, on muutunud ka arusaam häälte ühtsusest ja mitmekesisusest: täna on meil nende suhte kohta rohkem öelda. Teoloogiiline maailm – nii varakristlikus mõtteloos kui ka meie kaasaegsete teoloogide käsitlustes – on samuti pikka aega tegelnud “ühe” ja “mitme” paradoksidega. Kuigi Arvo Pärdi seotus õigeusu kirikuga ning pühad tekstid, mis on peaaegu kõigi tema tintinnabuli-kompositsioonide aluseks, ei jäta kahtlust tema kristlikus identiteedis, ei saa me siiski väita, et Pärt oleks tintinnabuli loomisel teadlikult lähtunud kristoloogilistest või trinitaarsetest (kolmainsuslikest) põhimõtetest. Sellegipoolest juhib ettekanne tähelepanu kattuvustele tintinnabuli ja teoloogia vahel, mis võivad osutuda vastastikku valgustavaks.

 

Peter Bouteneff on süstemaatilise teoloogia professor Püha Vladimiri Õigeusu Teoloogia Seminaris New Yorgis (USA) ning Sakraalkunsti Instituudi asutaja ja direktor. Ta on Arvo Pärdi Projekti kaasasutaja, mis on alates 2012. aastast uurinud ja esitanud Arvo Pärdi muusikat. Ta on avaldanud arvukalt esseid Pärdi loomingust ning on raamatu „Arvo Pärt. Vaikusest sündinud“ autor (SVS Press, 2015; tõlgitud ka eesti ja ukraina keelde). Peale selle on ta koos Jeffers Engelhardti ja Robert Saleriga toimetanud artiklikogumiku „Arvo Pärt: Sounding the Sacred“ (Fordham, 2021). Peter Bouteneff on Arvo Pärdi Keskuse loomenõukogu liige.

Uudiskiri