Arvo Pärt’s Mozart-Adagio as musical timescape
Arvo Pärt’s music is a timescape founded on past practices, directed towards the future, yet with a strong sense of contemporary identity. In my paper I will discuss how this is evidenced in Mozart-Adagio (1992/2005): a piece in which two composers from different eras meet in liminal space. Mozart offers his music to Pärt, who searches for a way of reading it. As he exercises this practice of aural excavation, Pärt constantly listens to what he finds, adding his own short meditation-like pauses for thought. As he digs into Mozart’s music and uncovers its secrets, Pärt grapples with its old, provisional, certainties, and Mozart finds himself in our own time. Pärt proceeds with awe; Mozart, perhaps, in disbelief. Did he foresee that his certainties might not last forever? As Mozart gently breaks into Pärt’s searching and his idiomatic harmonic progressions brush against Pärt’s musical language, the eighteenth century loses its tight grip on the sound-world of the music and finds a foothold in ours. During the process I term musical timescaping Mozart’s sonata movement loses its veneer of certainty and becomes a series of fragments from a once beautiful, and now broken, world order. Fundamentally challenging our way of thinking about music and history, Pärt’s Mozart-Adagio creates lines of unexpected correspondence that travel both forwards and backwards in time. I will argue that this way of reading Mozart inspires us to come to terms with the musical legacy of the Enlightenment.
Mark Tatlow, conductor, keyboardist, and educator, is currently completing a doctoral thesis at the University of Gothenburg entitled Assaggio. Towards ecological performance in Handel, Haydn and Arvo Pärt. He served as Artistic Director at Drottningholms Slottsteater (2007–13), Professor of Musical Studies at the University College of Opera, Stockholm (2002–12), and was co-founder of the research project Performing Premodernity (Stockholm University, 2013–18). Earlier in 2025 he was one of four Nordic Residents at the Arvo Pärt Centre, where he developed the performance project Haydn in the woods, or carrying the cross of creation, based on Haydn’s Seven Last Words of Christ.
***
Arvo Pärdi ”Mozart-Adagio” kui muusikaline ajamaastik
Arvo Pärdi muusika on ajamaastik, mis põhineb mineviku praktikatel ning on suunatud tulevikku, kuid kannab endas ka tugevat kaasaegset identiteeti. Oma ettekandes arutlen, kuidas ilmneb see teoses Mozart-Adagio (1992/2005): trios, kus kaks eri ajastu heliloojat kohtuvad liminaalses ruumis. Mozart pakub oma muusikat Pärdile, kes otsib viisi selle lugemiseks. Selle „auditiivse väljakaevamise“ käigus kuulab Pärt hoolikalt iga uut leidu, lisades oma lühikesi meditatiivseid mõttepause. Mozarti muusikasse süvenedes ja selle saladustelt loori kergitades heitleb Pärt endiste aegade veendumustega ning Mozart satub meie aega: Pärt jätkab aukartuses, Mozart ehk kahtlustes. Kas ta aimas, et tema veendumused ei pruugi kesta igavesti? Kui Mozart seguneb delikaatselt Pärdi kõlaotsingutega ja tema muusikale omased harmooniajärgnevused põrkuvad Pärdi muusikalise keelega, kaotab 18. sajand oma ülemvõimu teose kõlailmas ning leiab end uuel pinnasel – meie omal. Selles protsessis, mida nimetan muusikalise ajamaastiku kujundamiseks (musical timescaping), kaotab Mozarti sonaadi keskmine osa oma näilise vankumatuse ning muutub fragmentideks kunagisest kaunist, nüüdseks aga purunenud maailmakorrast. Seades põhimõtteliselt kahtluse alla meie mõtteviisi muusikast ja ajaloost, loob Pärdi Mozart-Adagio ootamatuid paralleele, mis viivad ajas nii edasi kui tagasi. Väidan, et Mozarti muusika selline lugemisviis aitab meil suhestuda valgustusajastu muusikalise pärandiga.
Mark Tatlow on dirigent, klahvpillimängija ja pedagoog, kel on Göteborgi Ülikoolis valmimas väitekiri „Assaggio. Towards ecological performance in Handel, Haydn and Arvo Pärt”. Aastatel 2007–2013 oli ta Drottningholmi lossiteatri (Drottningholms Slottsteater) kunstiline juht, 2002–2012 Stockholmi University College of Opera muusikauuringute professor ning 2013–2018 Stockholmi Ülikoolis teadusprojekti „Performing Premodernity” kaasasutaja. 2025. aasta alguses oli ta üks neljast Põhjamaade residendist Arvo Pärdi Keskuses, kus ta töötas projektiga „Haydn in the woods, or carrying the cross of creation”, mis põhines Haydni teosel „Kristuse seitse viimast sõna ristil”.