Uudised

Arvo Pärt muusikateaduses

12.11.2010

Arvukate kontsertide kõrval, mis sel sügisel Arvo Pärdi juubelile pühendati, leidis aset ka kaks olulist muusikateaduslikku üritust: 24.–25. septembrini toimus Londonis Southbank Centre’is konverents „Arvo Pärt: Soundtrack of an age“ ja 15.–17. oktoobrini Tallinnas intensiivseminar „The cultural roots of Arvo Pärt´s music“ („Arvo Pärdi muusika kultuurilised juured“), mille korraldas Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia Kultuuriteaduste ja kunstide doktorikool.

Londonis astus ettekannetega üles 12 eri taustaga Pärdi-uurijat USAst, Austriast ja Inglismaalt. Käsitleti eri vaatepunkte tintinnabuli-stiilile ja eksponeeriti erinevaid analüüsivõimalusi. Osa ettekannetest oli pühendatud Pärdi muusikale filmis, selle rakendusele ja tähendusele.

Konverentsil kõlas ka elav muusika – kolm Pärdi teost „Summa“, „Psalom“ ja „Fratres“ esitas Tyburn Quartet ning teose „Peegel peeglis“ Katie Littlemore viiulil ja Robert Sholl klaveril. Pärdi muusika interpretatsiooni võludest ja raskustest rääkisid oma kogemusi jagades David James (Hilliard Ensemble) ja organist Christopher Bowers-Broadbent.
Konverentsi esimesel päeval, 24. septembril, viibis Londonis kohal ka Arvo Pärt.

Konverentsi ettekanded:

Paper 1: The complex austere simplicity of the tintinnabuli style by Arvo Pärt
Saale Kareda, musicologist, Cultural attaché – Estonian Embassy, Vienna
Paper 2: Time and timelessness in Pärt’s Tintinnabuli Style
Leopold Brauneiss (University of Vienna)
Paper 3: Between music and sculpture – Is Arvo Pärt’s Lamentate a homage?
Debbie Moss (Kingston University)
Paper 4: Pärt’s Evolving Tintinnabuli Style
Michael Chikinida (The University of Utah)
Paper 5: At the End of Time: Flexibilty of Temporal Experience in Pärt’s Lamentate
Olivia Lucas (Harvard University)
Paper 6: Where to start? And when to stop? Tintinnabuli solutions to the problem of closure in minimalist music
Andrew Kohn (West Virginia University)
Paper 7: Pärt ‘MAPD‘: quantitative and qualitive analysis of tintinnabuli style
Andrew Shenton (Boston Univrsity)
Paper 8: Violent Ecologies: Arvo Pärt and Documentary Film
Laura Dolp (Montclair State University, New York)
Paper 9: Arvo Pärt and the Cultures of Repurposing and Remiediation
Jeffers Engelhardt (Amherst College)
Paper 10: The Appropriation of Arvo Pärt’s Music for Cinema and Television
Michael Baumgartner (Boston)
Paper 11: Music and suffering: Spiegel im Spiegel as humanizing agent in Wit (2001) Benjamin Skipp (Oxford University)
Paper 12: Pärt’s Soundtrack of an Age: Diagnosis, Post-Mortem and Obituary on Modernity
Robert Sholl (Royal Academy of Music, London)

Tallinnas 15-17. oktoobrini toimunud intensiivseminaril „The Cultural Roots of Arvo Pärt’s Music“ esinesid Saale Kareda, Leopold Brauneiss ja Jeffers Engelhardt.

Jeffers Engelhardt rääkis Arvo Pärdi ikoniseerumisest ning selle erinevaist väljendustest meedias. Saale Kareda tutvustas uusi vaatenurki Pärdi tintinnabuli-stiilile lähenemiseks harmonikaalsete ja holistiliste printsiipide alusel ning uuris seoseid tintinnabuli-stiili ja iidsete tarkuste (nt püha geomeetria) vahel. Leopold Brauneiss analüüsis aja, ruumi ja heli suhteid tintinnabuli-stiilis ning selle väärtust esteetilises, kultuurilises ja vaimses kontekstis. Kaks tihedat seminaripäeva loengute ja diskussioonidega, mida täiendasid helilooja sõnavõtud ja kommentaarid, võttis kokku ekskursioon Arvo Pärdi Keskusse Laulasmaal.

Pood