fbpx

Uudised

Pärt, Schnittke ja Tulev kontserdil “Tabula rasa: Tallinn 30-9-77”

28.06.2012

30. septembril möödub 35 aastat Arvo Pärdi topetkontserdi “Tabula rasa” legendaarsest esiettekandest Tallinnas, tõsisele muusikale üldiselt sobimatuks peetud Polütehnilise Instituudi aulas.

Samal kontserdil kõlas ka Alfred Schnittke (1934–1998) “Concerto grosso nr. 1”. Mõlemad teosed olid loodud pühendusega viiulisolist Gidon Kremerile (s. 1947).

Tänapäeva muusikamaailmas ei juhtu just tihti, et tähistataks ühe heliteose loomise aastapäeva, rääkimata ühe kontserdi aastapäevast. Kuid just nii eriline sündmus leidis 14. juunil aset Hollandi Festivalil. Madalmaade riikliku ringhäälingu kanali NTR programmijuhi Robert Nasveldi ideena kordasid Hollandi Raadio Kammerfilharmoonikud Martyn Brabbinsi juhatusel Muziekgebouw’s toimunud kontserdil sama kava, mis kõlas Tallinnas 30. septembril 1977. Viiulisolistideks Simone Lamsma ja Henning Kraggerud, klaveril/klavessiinil Pascal Meyer. Pärdi ja Schnittke loomingut täiendas Hollandi Festivali kontserdil aga nende poolt tellitud uudisteos Toivo Tulevilt (s. 1958), pealkirjaga “Pöördub algusse”.

Toivo Tulev, kel oli õnne viibida publiku hulgas ka “Tabula rasa” ajaloolisel esisettekandel, valmis Hollandi festivali tellimusteos tema enda sõnul kergelt. Stiililiseks või sisuliseks kommentaariks Pärdi ja Schnittke teostele ta seda ei nimetaks: heliteose pealkiri “Pöördub algusse”, mis võiks ju vihjata aastatetagusele sündmusele, väljendab helilooja sõnul “pigem selle muusika ülesehituse teatud printsiipe.” Teos on kirjutatud kahesele sümfooniaorkestrile koos kolme löökpillimängija ja prepareeritud klaveriga. Prepareeritud ehk ettevalmistatud klaveri puhul paigutatakse pilli keelte, haamrite ja summutite vahele või peale esemeid nagu poldid, mutrid, kummiribad jm, eesmärgiga muuta klaveri tuntud tämbrit teistsuguseks, ebatavalisemaks. Et ettevalmistatud klaver kuulub nii “Tabula rasa” kui “Concerto grosso nr. 1” esituskoosseisu, võiks Tulevi sõnul ennekõike just selles instrumendis näha kõlalist silda Pärdi ja Schnittke teoste ning uue orkestriteose vahel.

Jääb loota, et ehk õnnestub Tulevi uudisteost kunagi ka Eestis kuulda.

Uudiskiri